Mikroorganizmi
Mikroorganizmi (npr. bakterije, virusi, parasiti itd.) koji uzrokuju bolest kod ljudi zovu se patogeni mikroorganizmi. Primjer su bakterije salmonela i streptokok te virusi gripe. Neki mikroorganizmi uzrokuju bolest samo kod pada imuniteta kao što je pseudomonas, a neki mikroorganizmi su čak i korisni ljudima poput bakterija koje se prirodno nalaze u debelom crijevu (nepatogeni mikroorganizmi). Riječ patogen znači "onaj koji uzrokuje patnju".
Naš današnji zadatak je bio nacrtati i izraditi modele mikroorganizama.
:: opširnije ::Biohazard
Biohazard je riječ na engleskom jeziku koja se sastoji od spoja biološkog (znači biološkog) i opasnog (što znači rizik ili opasnost) i stoga znači biološki rizik ili biološka opasnost . Ova imenica odnosi se na biološke tvari koje predstavljaju potencijalnu prijetnju živim bićima .Simbol biološke opasnosti (prikazan na slici lijevo) služi za ukazivanje na prisutnost patogena (mikroorganizama - uzročnika opasnih bolesti) koji mogu uzrokovati štetu ne samo ljudima već i drugim živim organizmima. Ovaj se simbol koristi za upozoravanje na potencijalnu opasnost od zaraze elemenata koji dolaze u kontakt. Biološka opasnost može se odnositi na mikroorganizam, virus ili otrov koji je u pitanju, ili na zdravstveni rizik uzrokovan blizinom tim elementima.
Naš današnji zadatak je bio upoznati se sa znakom i nacrtati ga.
:: opširnije ::Zaštitna oprema
Današnji zadatak nam je bio upoznati se sa svakim dijelom zaštitne opreme koja nas štiti od mikroorganizama. Zaštitno odjelo smo dobili kao poklon prilikom sudjelovanja na Državnoj smotri iz Biosigurnosti i biozaštite te smo ga morali i obući. Kako naše znanje o zaštiti ne bi ostalo samo u malom krugu učenika, otišli smo do svakog razreda i predstavili se. Najzanimljiviji dio ovog posla je bio što učenici nisu znali tko se krije iza maske i odjela.
:: opširnije ::Biosigurnost i biozaštita - međunarodni projekt 2023./2024.
Znanja iz područja biosigurnosti i biozaštite koriste nam u svakodnevnom životu. Stečene vještine pomoći će nam u očuvanju vlastitog zdravlja, ali i zdravlja naših ukućana i prijatelja. U borbi protiv nevidljivih opasnih uzročnika bolesti važno je ponašanje svakog pojedinca jer štiteći sebe štitimo i druge. I ove školske godine 2023./2024. proučavamo, učimo i zaključujemo zajedno!
:: opširnije ::Predstavljanje izvannastavne aktivnosti
17.5.2023. godine na županijskom stručnom vijeću Brodsko-posavske županije učiteljima biologije predstavljeno je djelovanje naše izvannastavne aktivnosti Biosigurnost i biozaštita u našoj školi. Predstavljen je naš rad tijekom školske godine 2022./2023. godine i uspješno nagrađen projekt na ovogodišnjoj Državnoj smotri u Omišu.
:: opširnije ::Državno natjecanje smotre biosigurnosti i biozaštite 2023. -Omiš
Ove godine grad Omiš bio je domaćin 3. Državnog natjecanja Biosigurnosti i biozaštite. Nakon odličnog plasmana na Međužupanijskom natjecanju u Osijeku naše učenice 8.c razreda Simona Marinović i Antonela Jelić s mentoricom Ivanom Tunjić prof. biologije i kemije, plasirale su se na Državno natjecanje. Tema istraživačkog rada bila je „Trovanje hranom – koje namirnice su najčešći krivci?“ a naše učenice koje su predstavljale svoj rad ostvarile su nagradu za najbolji projekt u kategoriji 7. i 8. razreda. Bravo djevojke, ponosni smo na vas!
Pogledajte naš nagrađeni projekt i zavirite kako nam je bilo u Omišu.
Velike Svjetske pandemije
Virusi i bakterije su uvijek najzastračujuće i najzanimljivije čestice koji su pravili velike probleme tijekom povijesti ali i danas. Odabrali smo nekoliko svjetskih bolesti koje su tijekom povijesti uzrokovali velike svjetske pandemije. Pogledajte rad naše učenice.
:: opširnije ::
Međužupanijska smotra biosigurnost i biozaštita 2023. - Osijek
Međužupanijska smotra biosigurnost i biozaštita održana je 2.3.2023. godine u OŠ Vijenac u Osijeku u organizaciji Ministarstva znanosti i obrazovanja i Agencije za odgoj i obrazovanje. Međužupanijske smotre održavaju se u tri grada u Republici Hrvatskoj u Osijeku, Zagrebu i Imotskom. Za međužupanijsko natjecanje u Osijeku prijavljeno je 36 timova iz 6 županija - Osječko-baranjske, Vukovarsko-srijemske, Brodsko-posavske, Virovitičko-podravske, Bjelovarsko-bilogorske i Požeško-slavonske. U kategoriji 5. i 6. razred prijavljeno je 7 timova, u kategoriji 7. i 8. razred 13 timova i u kategoriji srednje škole 16 timova.
Učenice naše škole: Antonela Jelić, Satya Shanti Breščaković i Simona Marinović učenice 8.c i 8.d razreda PŠ Jelas uz mentoricu Ivanu Tunjić prof. sudjelovale su u kategoriji 7. i 8. razreda s temom istraživačkog rada: Trovanje hranom - koje su namirnice najčešći krivci. U jakoj konkurenciji od 13 timova, osvojile su drugo mjesto i tako se plasirale na državnu smotru koja će se održati u svibnju u Omišu.
Pohvale našim učenicama koje su dobile najveći aplauz od ispitne komisije. Ponosni smo!
:: opširnije ::Hranjive podloge
Hranjiva podloga je prirodni ili umjetni medij za uzgoj organizama ili njihovih dijelova (tkiva, stanica), u kojem oni rastu, trošeći tvari potrebne za sintezu staničnih sastojaka i za proizvodnju energije. Preduvjet je pouzdanu proučavanju mikroorganizama mogućnost njihova uzgoja u laboratoriju, dakle na umjetnoj hranjivoj podlozi. Ona se pripravlja prema specifičnim zahtjevima organizama ili stanica, što ovisi o svrsi uzgoja. Po svom se sastavu hranjive podloge mogu bitno razlikovati: mogu biti jednostavne i hranjivim sastojcima siromašne, ili pak složene, hranidbeno bogate, a kemijski dobro definirane, čak i vrlo kompleksne (npr. pri uzgoju životinjskih stanica). Sastavom podloge može se selektivno olakšati ili otežati, pa i spriječiti rast određenih mikrobnih skupina, čime se olakšavaju njihova selekcija, identifikacija i klasifikacija, ocjenjivanje njihove patogenosti, neškodljivosti, uporabljivosti itd. Pogledajte malo istraživanje naše učenice Ive.
:: opširnije ::Sterilizacija - uništavanje mikroorganizama
Sterilizacija u medicini postupak je kojim se potpuno uništavaju svi mikroorganizmi i njihove spore, koji bi mogli doći u dodir s ranom na bolesnikovu tijelu; steriliziraju se kirurški instrumenti, materijali potrebni pri operacijama, operacijske dvorane i dr. Sterilizacija se izvodi različitim sredstvima i postupcima: vrućom vodenom parom u autoklavu (gumene rukavice, kirurški instrumenti), vrućim pregrijanim zrakom (tzv. suha sterilizacija metalnih i staklenih predmeta), kemijskim sredstvima, npr. formalinskim parama i antiseptičkim otopinama (materijali za šivanje, optički instrumenti), ultraljubičastim zrakama (kirurške prostorije), ionizirajućim zrakama i dr. Zajednički je naziv za sve uređaje za sterilizaciju sterilizator. Najjednostavnija je sterilizacija kuhanje u vrućoj vodi, ali nije sigurna, jer ne uništava spore mikroorganizama niti virus hepatitisa. Samo u nuždi, neki se metalni predmet (npr. nožić) može prije uporabe sterilizirati tako da se prelije alkoholom i izloži plamenu najmanje dvije minute. Pogledajte zanimljivi plakat naše učenice o važnosti sterilizacije.
:: opširnije ::Kako pravilno oprati ruke
Respiratorni virusi poput koronavirusne bolesti (COVID-19) šire se kada sluz ili kapljice koje sadrže virus uđu u vaše tijelo kroz oči, nos ili grlo. Najčešće se to događa preko ruku. Ruke su, uz to, jedan od najčešćih načina na koji se virus širi s jedne osobe na drugu. Tijekom globalne pandemije, jedan od najjeftinijih, najlakših i najvažnijih načina za sprječavanje širenja virusa jest često pranje ruku sapunom i vodom.
Pročitajte što sve trebate znati o tome kako pravilno oprati ruke:
:: opširnije ::
Nastavak projekta u šk. godini 2022./2023.
I ove školske godine 2022./2023. krećemo u nove avanture upoznavanja mikroorganizama koji prijete našem zdravlju. Kako bi se što bolje pripremili i obranili od njih nastavljamo naš projekt Biosigurnost i biozaštita. Svi zainteresirani učenici su dobro došli.
:: opširnije ::O projektu
Izbijanjem pandemije virusa SARS-CoV-2 uočena je važnost dodatne edukacije učenika, učitelja, nastavnika i stručnih suradnika o navedenom problemu. Važnost promicanja vrijednosti očuvanja ljudskog zdravlja i prevencije zaraznih bolesti bio je glavni poticaj za pokretanje ovog projekta kako bi se u osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj uvelo poučavanje o sadržajima vezanih uz biosigurnost i biozaštitu. Nositelji projekta su: Klinika za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“, Zagreb, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Hrvatsko društvo za biosigurnost i biozaštitu u partnerstvu s OŠ Vijenac, Osijek. Projekt se provodi u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj. Namijenjen je kombiniranim skupinama učenika 5. i 6. razreda i 7. i 8. razreda osnovne škole te trogodišnjim i četverogodišnjim srednjim školama. Učenici zajedno sa svojim učiteljima, nastavnicima – mentorima, putem digitalne platforme, obrađuju sadržaje i svladavaju planirane ishode koji se nalaze u sklopu Kurikuluma Biosigurnost i biozaštita. Planirane ishode učenici ostvaruju kroz istraživački rad, učenje putem rješavanja problema, praktični rad, unos, obradu i analizu podataka, izradu plakata, prezentacija, sudjelovanje u raspravama, kreativno izražavanje, rješavanje kvizova i sl. Na kraju nastavne godine planirano je natjecanje učenika u stečenom znanju i vještinama te prezentacija rezultata istraživačkih radova u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Svi scenariji Poučavanje je prilagođeno i mogućoj nastavi na daljinu.
:: opširnije ::Web stranica projekta
Za potrebe projekta osmišljena je posebna web stranica na kojoj se objavljuju svi potrebni podaci vezano za pravilno odvijanje projekta.
https://www.biosigurnost.eu/
:: opširnije ::
Biosigurnost i biozaštita
CILJEVI : Važnost promicanja vrijednosti očuvanja ljudskog zdravlja i prevencije zaraznih bolesti. Izbijanjem pandemije virusa SARS-CoV-2 uočena je važnost dodatne edukacije učenika, učitelja, nastavnika i stručnih suradnika o navedenom problemu.
NAMJENA: Analiziranje potencijalnih opasnosti biougroze i načina prevencije; osposobljavanje učenika za prosuđivanje i vrednovanje informacija u javnom medijskom prostoru; popularizacija znanosti i istraživanja u STEM području kroz učenički istraživački rad; razvijanje interesa za znanost i istraživanje; razvijanje suradničkoga odnosa među učenicima te učenicima i mentorima; razvijanje i usavršavanje digitalnih kompetencija kroz izradu digitalnih video i audiomaterijala; poticanje komunikacijskih i prezentacijskih vještina
NOSITELJI : Ivana Tunjić, prof. biologije i kemije; učenici 5.- 8. razreda
NAČIN REALIZACIJE : Učenici zajedno sa svojim učiteljima-mentorima putem digitalne platforme obrađuju sadržaje i svladavaju planirane ishode koji se nalaze u sklopu Kurikuluma izvannastavne aktivnosti Biosigurnost i biozaštita. Planirane ishode učenici ostvaruju kroz istraživački rad, učenje putem rješavanja problema, praktični rad, unos, obradu i analizu podataka, izradu plakata, prezentacija, sudjelovanje u raspravama, kreativno izražavanje, rješavanje kvizova i sl. Na kraju nastavne godine planirano je natjecanje kroz predstavljanje rezultata istraživačkih radova, prezentacija i postera.
:: opširnije ::« Listopad 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |