Upis u srednju školu
Odabir srednje škole je ozbiljna odluka koja određuje profesionalni put osobe i tijek obrazovanja učenika. Ujedno je to prvi korak ka upravljanju vlastitom profesionalnom karijerom budući da rad ima veliku i važnu ulog u životu svakog čovjeka. Izboru srednje škole možemo pristupiti na tri načina.
Obitelj
Proces odabira srednje škole trebao bi započeti unutar obitelji učenika budući da je obitelj odgovorna za formiranje stava prema školi i prema radu općenito. Uz pomoć roditelja učenik treba spoznati svoje crte ličnosti, sposobnosti, interese i motive te na temelju toga donijeti odluku o izboru zanimanja.
Osim toga obitelj može potaknuti učenika na samostalno prikupljanje podataka o školama/smjerovima ili mu pomoći u tome (pretraživanje interneta, razgovor s učenicima tih škola, razgovor s osobom koja se bavi određenim zanimanjem). Ovime dolazimo do objektivnih faktora važnih za izbor srednje škole a to su dostupnost škola i mogućnost zapošljavanja. Gore navedene faktore vezane uz osobu učenika nazivamo subjektivnima.
Škola
Kada je riječ o ulozi osnovne škole, učenici se mogu obratiti prvenstveno svojim razrednicima ali i stručnim suradnicima koji im također mogu pomoći u prikupljanju podataka i donošenju odluke. Pomoć mogu dobiti individualno (u razgovoru s učenikom) ili skupno (kroz predavanja i radionice) . Također se mogu organizirati posjeti srednjim školama kroz dane otvorenih vrata i slično, pri čemu će srednje škole rado ugostiti osnovce i odgovoriti im na sva pitanja.
Službe za profesionalno usmjeravanje
Najkonkretniji oblik profesionalne pomoći u izboru srednje škole učenici mogu dobiti ako se obrate službama profesionalnog usmjeravanja. Tu govorimo o Odsjeku za profesionalno usmjeravanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje i Centru za informiranje i savjetovanje o karijeri. U Centru za informiranje i savjetovanje o karijeri savjetnici mogu pomoći u prikupljanju dodatnih informacija o uvjetima školovanja i stipendiranja i općenito informirati o procesu izbora zanimanja dok u Odsjeku za profesionalno usmjeravanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje učenik može pristupiti psihologijskom testiranju i savjetovanju kao najkonkretnijem obliku pomoći. Inače, profesionalno usmjeravanje je namijenjeno
- neodlučnima
- onima koji žele promijeniti obrazovni program
- onima s teškoćama u razvoju i dr. poteškoćama
- onima koji se žele informirati o mogućnostima zapošljavanja,
stipendijama, učeničkim domovima
Predrasude o zanimanjima
Gimnazija kao izlaz za nuždu; gimnazija je dobar izbor za učenika koji su akademski motivirani i razmišljaju o nastavku obrazovanja. To bi trebali biti učenici s dobrim ocjenama i radnim navikama. Gimnazija nas obvezuje na studiranje budući da nas bez fakulteta, nakon završene gimnazije, tržište rada ne prepoznaje kao radnika te ju en bismo trebali upisati jer lijepo zvuči kada kažemo da smo gimanzijalac ili jer ne znamo što bismo drugo upsiali.
Sama činjenica da smo završili fakultet nije nužno garancija zapošljivosti ili boljeg života. Važno je i koji smo smjer završili, na kojoj smo ustanovi studirali (sveučilište, veleučilište, privatno učilište), u kojoj državi, u konačnici-kakav smo student bili i jesmo li uopće za to zanimanje.
Napomena za kraj
Važno je znati da se u svakom trenutku može doći do željenog smjera ili stupnja obrazovanja. Moguće je promijeniti obrazovni smjer ako nismo zadovoljni upisanim, naravno u skladu s propisanim zakonima i pravilnicima. Možemo nastaviti obrazovanje nakon završenog trećeg razreda srednje strukovne škole tako da upišemo naknadno četvrti razred (izvanredno) a nakon toga polažemo državnu maturu i ako želimo, upišemo fakultet. Možemo kasnije u životu završiti još jednu, potpuno drugačiju, srednju školu (obrazovanje odraslih).
Najvažnije je da odluku o upisu u srednju školu ne donosimo preko noći i pod stresom nego počnemo razmišljati na vrijeme (sada, veljača je pravi trenutak) i da odluku ne prepuštamo drugima (prijatelji, roditelji). Važno je da roditelji ne prenose svoj stav (pozitivan ili negativan) prema određenoj školi ili zanimanju na učenika te tako utječu na odluku. Odluku mora donijeti učenik, uz podršku ranije navedenih faktora.
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |