eTwinning projekt "Exploring the Digital World: Safely and Smartly"
Kao i prethodnih godina, i ove smo se godine uključili u još jedan eTwinning projekt s temom sigurnosti na Internetu. eTwinning projekt Exploring the Digital World: Safely and Smartly jednogodišnji je međunarodni projekt u kojem sudjeluju škole iz Rumunjske, Turske i Hrvatske. Suradnička inicijativa “Istraživanje digitalnog svijeta: Sigurno i pametno” podučit će učenike o vrijednosti digitalne sigurnosti i odgovornom ponašanju na internetu. Učenici iz zemalja sudionica istraživat će niz tema vezanih uz digitalni svijet tijekom projekta, kao što su prednosti i nedostaci tehnologije, privatnost na internetu, kibernetičko nasilje i vrijednost kritičkog mišljenja u digitalnom dobu. Učenici će tijekom sljedećih nekoliko mjeseci sudjelovati u brojnim zadacima, uključujući izradu prezentacija, filmova i postera, uz sudjelovanje u online forumima i anketama. Učit će jedni od drugih, dijeliti svoja istraživanja i iskustva sa svojim vršnjacima te surađivati na stvaranju sigurnih i inteligentnih tehnika digitalne navigacije. Osim toga, inicijativa će učenicima pružiti priliku da istraže digitalne alate i platforme koji podržavaju odgovorno ponašanje na internetu i poboljšavaju učenje. Sudionici će kroz ove aktivnosti steći digitalnu pismenost, podići svijest o problemima sigurnosti na internetu i njegovati osjećaj poštovanja i međunarodne suradnje u digitalnom svijetu. Na kraju projekta učenici će bolje razumjeti kako koristiti tehnologiju na odgovoran, inteligentan i siguran način te će imati informacije i sposobnosti potrebne za zaštitu drugih i sebe na internetu.
Odabran je logo za naš eTwinning projekt o sigurnosti na Internetu “Exploring the Digital World: Safely and Smartly”. Naš je prijedlog dobio dosta glasova, ali ne dovoljno da postane logo projekta. Izabrani logo projekta djelo je učenika iz Turske.


odabrani logo projekta
naš prijedlog za logo projekta
Jedna od aktivnosti u projektu je suradnja na zajedničkom uratku (u online alatu Canva) digitalnih novina, gdje je svaka škola sudionica “dobila” jednu stranicu za zadanu temu o sigurnosti na Internetu. Naša je stranica broj 7.
Naša se učiteljica informatike pridružila online konferenciji “Potraga za boljim internetom” koja je održana 11. veljače 2025., povodom Dana sigurnijeg interneta, kako bi učitelji zajednički poslali snažniju poruku o važnosti prevencije elektroničkog nasilja, stvaranja sigurnog virtualnog okružja te dostupnosti kvalitetnih internetskih sadržaja za djecu i mlade. Konferenciju “Potraga za boljim internetom” organiziraju udruga “Suradnici u učenju”, CARNET i Nacionalni CERT s partnerima: Agencijom za zaštitu osobnih podataka, Agencijom za elektroničke medije, Hrabrim telefonom, Pravobraniteljicom za djecu, Hrvatskom regulatornom agencijom za mrežne djelatnosti, portalom Medijska pismenost, Agencijom za mobilnost i programe Europske unije, Agencijom za odgoj i obrazovanje, CroAI udrugom, školama partnerima Budi internet genijalac projekta, Oracleom, Microsoftom i Googleom.



Sudjelovali smo u Danima medijske pismenosti s tri radionice.
Na radionici o klikolovki (clickbait-u) učenici su usmjereni na prepoznavanje i razumijevanje tehnika koje se koriste u kreiranju obmanjujućih naslova i sadržaja na Internetu s ciljem privlačenja što većeg broja klikova. Učenici su naučili kako prepoznati clickbait naslove, razumjeli njihov utjecaj na medijsko ponašanje i naučili kako kritički pristupiti informacijama koje se dijele online. Radionica je pomogla učenicima da razviju vještine za filtriranje kvalitetnih izvora i izbjegavanje manipulativnih sadržaja na Internetu. Učenici su u praktičnom dijelu radionice tražili primjere klikolovki na Internetu i objavili ih na Padlet ploči. Izrađivali su svoj primjer clickbait vijesti te dovršavali primjere naslova clickbait vijesti. Sve uratke su objavljivali na Padlet ploči.
Radionica o lažnim vijestima bila je usmjerena na prepoznavanje i razumijevanje lažnih vijesti koje se šire Internetom. Učenici su naučili kako prepoznati lažne vijesti, razlike između dezinformacija, misinformacija i malinformacija, te kako razvijati kritičko mišljenje pri korištenju informacija. Učenici su istražili lažne vijesti kroz povijest. Kroz praktične primjere, radionica je obuhvatila tehnike provjere izvora i metoda za provjeru činjenica, s ciljem jačanja medijske pismenosti. Izrađivali su svoj primjer lažne vijesti te su svoje uratke objavili na Padlet ploči.
Učenici su ishodom iz domene e-društvo D.6.1 učenik stvara svoje pozitivne digitalne tragove primjenjujući saznanja o važnosti i utjecaju digitalnih tragova na naš svakodnevni život saznali sve o digitalnim tragovima. Raspravljali su o tragovima (u pijesku, različite životinjske tragove, otisak prsta,…) u svakodnevnom životu. Upoznali su pojmove digitalni trag, pozitivni i negativni tragovi, aktivni i pasivni tragovi, digitalni ugled, te u tražilicu upisivali svoje ime da potraže i analiziraju svoje digitalne tragove. Rješavali su kviz u kojem su određivali što od navedenog je pozitivan a što negativan trag. U online alatu Wordart su izrađivali “digitalni trag” riječima povezanim s današnjom aktivnošću te ga pohranili u svoj e-portfolio i prikazali na Padlet ploči. Kako u Wordart-u ne postoji oblik stopala, učenici su sliku/crtež stopala (lijevog ili desnog) dodali iz svoje mape u Wordart-u. Upisivali su pojmove koje smo danas saznali/ponovili a vezane za digitalne tragove na Internetu, dodjeljivati im broj (ovisno o tome koje riječi želi istaknuti veličinom), odrediti boje kojima će prikazati znak, vrstu fonta, pohraniti u svoj eportfolio kao .png datoteku. Učenici su u objavama tri osobe morali objasniti što su saznali iz njihovih “digitalnih” tragova.



U jednoj od aktivnosti učenici su u online alatu odgovarali (jednom rječju) na pitanje što za njih znači “biti siguran/na online”? Pogledajte dolje neke od njihovih odgovora.
Ove su godine učenici 5.a i 5.b razreda različitim aktivnostima obilježili Dan sigurnijeg Interneta. Sadržaji su vezani za ishod iz domene e-društvo D.5.1 učenik analizira etička pitanja koja proizlaze iz korištenja računalnom tehnologijom. Naučili su prepoznati i razlikovati slabu zaporku od jake zaporke, te stvoriti jaku zaporku, te provjerili prepoznavanje slabih i jakih zaporki u online kvizu. Upoznali su se s generatorima zaporki i načinu provjere je li njihova zaporka jaka ili nije. Potom su pokušali stvoriti jaku lozinku slijedeći upute (smisliti jednu rečenicu koju će lako zapamititi, izdvojiti prva slova svake riječi u toj rečenici, zamijeniti dva ili više slova brojevima, dodati dva ili više simbola), te su čitav postupak postavili na ploču Digipad. Zaključili su i to da nije dovoljno samo stvoriti jaku zaporku, nego je treba i zapamtiti! Nakon toga učenici su odigrali igru Budi Internet genijalac i to dio Čuvaj svoje tajne: Toranj s blagom je srušen, a Internautova blaga poput brojeva, fotografija i privatnih poruka izložena su visokom riziku. Učenii su izbjegavali Hakera, skupljali simbole, gradili toranj uz pomoć sigurnih lozinki da trajno zaštite svoje najsigurnije tajne. Odigrali su i Kahoot! vezan za temu Sigurnost na Internetu. Na kraju su krenuli u potragu za blagom s pitanjima vezanim za sigurnost na Internetu.


Svake se godine, drugog dana drugog tjedna u drugom mjesecu, obilježava Dan sigurnijeg Interneta (moto je Zajedno za bolji Internet). I učenici 3.b razreda matične škole su različitim aktivnostima obilježili Dan sigurnijeg Interneta ishodom iz domene e-društvo D.3.2 učenik primjereno reagira na svaku opasnost/neugodnost u digitalnome okruženju, štiti svoje i tuđe osobne podatke. Razgovarali su s učiteljicom u kojim se situacijama kako biti siguran i kako se štititi na Internetu, što su osobni podaci i treba li ih dijeliti na Internetu. Odigrali su edukativnu igricu Dabrica Darka otkriva digitalni svijet. U igri, glavni lik je dabrica Darka, koja je razigrana i nestašna, znatiželjna i hrabra, rado se upušta u pustolovine i istražuje, pravi je pokretač i inicijator i nikad joj nije teško pokušati riješiti problem. U igri i rješavanju problema pomažu joj medo Marko i mudra sova. Oni su također i dobro društvo za vježbe rastezanja jer je uz igranje i učenje na računalu važno voditi i brigu o svom zdravlju. Igrica razvija svijest o primjeni digitalne tehnologije u osobnom i profesionalnom životu, posljedicama njezine primjene te pravima i odgovornostima digitalnog građanina.



Jedan od aktivnosti projekta bila je i pixel art aktivnost, koju su vješto odradili učenici 3.b razreda. Kao što na fotografijama možete vidjeti, učenici su bili u ružičastim majicama, jer je naša škola taj dan obilježavala i Dan ružičastih majica.



Iako je tema projekta sigurnost na Internetu, ova je aktivnost probudila pjesnike u nama. Zadatak je napisati pjesmu od onoliko stihova koliko ima zadana riječ, ali tako da svaki stih počinje slovom zadane riječi. Zadana riječ je povezana sa sigurnosti na Internetu, a pjesma je, naravno, morala biti vezana za sigurnost na Internetu.

U našem projektu o esigurnosti sudjelovali smo u aktivnosti izrade kviza u online alatu Kahoot!
https://create.kahoot.it/share/sigurnost-na-internetu-2025/28604ecc-698d-4efd-afd1-3a683d61bd8d

Učenici su na listiću određivali koje od navedenih aktivnosti nisu sigurne, za koje je aktivnosti potreban oprez te koje su aktivnosti na Internetu dopuštene. Odigrali su igru Budi Internet genijalac te su tijekom igre morali zapamtiti tri pravila za siguran rad na Internetu. Tri su pravila iz igrice morali upisati u obliku savjeta svojim vršnjacima na listić te ga ukrasiti. Učenici su riješili kviz Ne treba sve podijeliti, kviz Dobri i loši digitalni tragovi, te s učiteljicom kao moderatorom odigrali kviz Jeste li znali?




Učenici su za svoje vršnjake izrađivali jednostavne igrice u odabranom online alatu. Mi smo odabrali jednostavan online alat Wordwall i izradili četiri igrice i to Stay safe online, Digital footprint, Strong and weak passwords i Be smart on the Internet.